.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جایزه برای یافتن مرده یا زنده سفیر خزر

مسئول پروژه فک دریای خزر گفت: فوک، سفیر دریای خزر است، چرا که تنها پستاندار خونگرم و شکارگر این دریا به حساب می آید و می تواند وضعیت دریا را از لحاظ حفاظتی، آلودگی و صید بی رویه مشخص کند. لذا بوسیله حتی لاشه آن که تازه از بین رفته است می توان اطلاعات موثری بدست آورد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر ، هرمز اسدی گفت: با توجه به تهدیداتی که در چند سال اخیر برای فکهای دریای خزر بوجود آمده است پروژه تحقیقاتی - پژوهشی گسترده ای را به این منظور آغاز نموده ایم.
وی افزود: بطور کلی 5 عامل عمده فکهای دریای خزر را تهدید می کنند که مهمترین عامل به کشتار مستقیم آنها توسط صیادان مربوط می شود.
مسئول پروژه تحقیقاتی - پژوهشی فک دریای خزر، با اشاره به صید فوکها بوسیله صیادان روس برای استفاده از پوست آنها گفت: در سال گذشته 3 هزار و 746 فوک توسط روسها صید شد که ما از طریق وزارت امور خارجه در این خصوص اعتراضات خود را اعلام نموده ایم.
وی وجود سموم کلری از جمله د.د.ت را از دیگر عوامل از بین رفتن فوک ها اعلام کرد و تصریح نمود: در بررسی های به عمل آمده مشخص شد، میزان سموم کلری در سه نقطه دریای خزر یعنی باکو، آستارا و تنکابن بیشتر از جاهای دیگر است.
دکتر اسدی افزود: علت وجود این سموم در باکو به دلیل فعل و انفعالات نفتی، در تنکابن به دلیل پساب باغات کشاورزی و در آستارا برای کنترل پشه مالاریا می باشد.
این کارشناس حیات وحش از دیگر تهدیدات فکها را سموم مواد پتروشیمی در روکش لوله های نفتی و کابلهای انتقال انرژی عنوان کرد و گفت: بیماری هایی که از طریق سگسانان خشکی در فصل یخبندان در بخش شمال شرقی دریای خزر به فوکهای ماده در دوران بارداری منتقل می شود نیز از دیگر عوامل تهدید آنهاست.
وی آخرین عامل تهدید فکها را کشتی های یخ شکن در شمال شرقی دریای خزر عنوان کرد و گفت: برنامه های ما بیشتر حول محور مهمترین تهدید فکها می چرخد و ما بدنبال آن هستیم تا با آموزش صیادان و ارائه راهکارهایی برای کاهش کشتار فکها توسط آنها، این تهدیدها را رفع نماییم.
مسئول پروژه تحقیقاتی - پژوهشی فک دریای خزر، اضافه کرد: یکی از روشهای ماهیگیری، صید ماهی سفید بوسیله تورهای پره ای است و این تورها سفره آماده برای فکها به حساب می آیند و با ورود آنها صیادان شروع به کشتن این فک ها می کنند که طرح ما برای کاهش این کشتار استفاده از تورهای HOOP است ، صیادان این تورها را بر سر فک می کنند و فکها را بدام می اندازند و با اطلاع به ماموران ما 30 هزار تومان جایزه می گیرند.
وی افزود: نوع دیگر از صید ماهی، صید ماهی کلیکاست، این ماهی خوراک اصلی فکها منسوب می شود و فکها با هجوم به این تورها، ماهی های آنها را می خورند و صیادان نیز با نیزه به آنها حمله می کنند که ما برای رفع این مشکل نیزاستفاده از نیزه های الکترونیکی را پیشنهاد دادیم که می تواند از خون فک نمونه برداری کند واطلاعاتی را در اختیار ما بگذارند. ما برای صیادانی که از آن استفاده کنند 5 هزار توامن جایزه در نظر گرفتیم.
دکتر اسدی با اشاره به پرداخت 5 هزار تومان جایزه به هرکسی که در سواحل دریا فوک مرده پیدا کند، گفت: فوک، سفیر دریای خزر است، چراکه تنها پستاندار خونگرم و شکارگر این دریا به حساب می آید و می تواند وضعیت دریا را از لحاظ حفاظتی، آلودگی و صید بی رویه مشخص کند. لذا بوسیله حتی لاشه آن که تازه از بین رفته است می توان اطلاعات موثری بدست آورد.
وی از احتمال امضای تفاهم نامه با صیادان دام گستر که بدون مجوز اقدام به صید ماهی می کنند خبر داد و گفت: با توجه به اینکه فوکها به تورهای ماهی این صیادان ضرر می رسانند، در نظر داریم طی تفاهم نامه ای با جبران ضررو زیان این صیادان از کشتار فوکها جلوگیری کنیم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.17 seconds.